Jóga v karanténě: dechová technika – hluboko do plic

Jóga v karanténě: dechová technika – hluboko do plic

Dýchej dobře

Může se nám v následujících týdnech stát, že naše plíce budou unavené a budou odmítat správně fungovat. Něco podobného zažil z nás málokdo, ale z doslechu víme, že nás to zaskočí. Ve chvílích nejtěžších se můžeme začít dusit. Proto se naučíme svým plicím ulehčit práci tím, že vědomě zapojíme dýchací svaly. Bránici a mezižebří. K tomu nám pomůže plný jógový dech a pránájáma. Brzy si to spolu zopakujeme na videu, už se na tom pracuje.

dechová technika
Dechová technika nádí šódhana

 

Pokud by nás měly zastihnout nepříjemnosti, připravme na ně své tělo raději už teď. Budeme umět svým plicím pomoci dechem, který samy řídíme.

Základní pozice: 

Vzpřímený sed: Jóga doporučuje lotosový sed, ale seniorům postačí sedět na židli. V lehu je tato pránájáma nepohodlná.

 Provedení:

Seďte několik minut uvolněně a pozornost soustřeďte na normální dech. Vědomě jej zklidňujeme a prodlužujeme.  Tím začneme dýchat zhluboka, tedy i do vzdálenějších dýchacích laloků, do hloubky plic. Používat dýchací svaly již umíme. viz zde  

Začátečníkům a také lidem v nemocném stavu stačí plný jógový dech, který nám plní plíce od břicha po klíčky a vyprazdňuje od klíčků k břichu. Naplníme všechny plicní sklípky, žádný nezůstane na zmar. Necháme proběhnout metabolický proces a pomalu vydechujeme

 

Dechová technika – hluboko do plic

Pránajámická technika nádí šódhana je časově nenáročná a jediné, co k ní potřebujete je klidné místo. Ideální doba pro praktikování je ráno pro probuzení nebo večer před spaním, ale možné je ji praktikovat kdykoliv během dne a obzvláště ve chvílích, kdy jsme nervózní nebo potřebujeme ztišit mysl.

 

Dýchací desatero -Nádí šodhana 1.stupeň

  1. Položíme dva prsty doprostřed obočí , a to ukazováček a prostředníček

  2. Prsteníkem lehce ucpeme levou nosní dírku

  3. Nádech a výdech pravou nosní dírkou provedeme 10x

  4. Položíme ruku a dýcháme oběma nosními dírkami, odpočineme, dýcháme plný jógový, nebo normálně

  5. Položíme dva prsty doprostřed obočí,

  6. Palcem ucpeme pravou nosní dírku

  7. Nádech a výdech levou nosní dírkou provedeme 10x

  8. Položíme ruku

  9. Dýcháme normálně a sledujeme, jak se cítíme, jaký máme pocit v hlavě, a pocit v pravé a levé polovině těla

  10.  Provedeme minimálně 3 kola, ideální je 10 – 20 minut denně. ale v těchto pohnutých dnech si dejte víc

 

Poměr  nádechu  a výdechu

Dech co nejvíce prodlužujeme, jak známe z nácviku plného jógového dechu   

Poměr  nádechu  a výdechu je 1. 1, časem si zvykneme mít delší výdech. Výdech brzdíme a na konci vydechneme zlehýnka zbytkový vzduch. Mezi nádechem a výdechem je zádrž, vždy jen taková, která nás nezatěžuje. Pozor ve stavu nemoci zádrže vynecháme. 

Cíl a význam

pročištění nosních dírek,  dráždění čichových a dotekových receptorů. Prodlužování nádechu a výdechu ovlivní kvalitu metabolismu v plicích. V případě nemoci dopřejeme plicním sklípkům delší čas na práci a tím i kvalitnější výměnu kyslíku a metabolitů

Aktivace nosních dírek:  Pravá nosní dírka je spojena  s pravou mozkovou hemisférou, kterou dechem ochlazujeme a pak aktivujeme i levou hemisféru.  Nosní díky jsou pomocí smyslových nervů propojeny   – nádí – nervovými kanálky, které vedou po těle pránu .

Účinky

Nádí šódhana okysličuje mozek a také ostatní orgány. Prohloubeným dýcháním se krev  více obohacuje o kyslík, která přichází ke koncovým orgánům a tím je posiluje. Usnadňuje uzdravování.  Harmonizuje nervový systém,  uklidňuje psychiku. Zmírňuje bolesti hlavy.

 

 

Pavla Hobstová

Jóga v karanténě: dechová technika – hluboko do plic
Tagged on:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..