Jóga v karanténě: dýchací cvičení – pránájáma

Jóga v karanténě: dýchací cvičení – pránájáma

Pránajáma: prána a ájáma

Pránájáma je vědomé  usměrňování dechu (prána je sánskrtské slovo, složené ze dvou: prána je kosmická energie, ájáma je ovládání). S pránájámou začali před tisíciletími jogíni, praktikovali ji jako cvičení s dechem, jeho cílem je ovládnutí životní energie. Každým dechem přijímáme nejen kyslík, ale i pránu,  životní energii, základní prvek života a vědomí.  Práce s energií  zlepšuje naši  vitalitu.

 

 

pránájáma
Pránájáma v přírodě

 

Očista těla dechem

Pomocí dechového cvičení, kdy s nádechem přijímáme pránu a s výdechem se zbavujeme látkových metabolitů, ale také cizorodých látek a jedů. Tím zvýšíme  odolnost organismu, navodíme klid a duševní rovnováhu.

Dechové techniky, které jsme zvládly v našich hodinách, se soustředí na prodloužení dýchacího procesu, všech tří fází dechu.   Při některých technikách trvá výdech dvakrát tak dlouho než vdech a zadržení dechu trvá někdy až čtyřikrát déle. V našich hodinách dáváme výdech jen o něco delší, než nádech, zádrže necháváme asi na 3 – 4 doby.  Pokud lektorka nevybídne jinak, dýcháme  nosem. Už ze základky víme, že v nose se dech čistí, otepluje a zvlhčuje.

Ve starých védách a upanišádách (starých indických textech)  je psáno, že dech se skládá ze tří částí:

1. vdech

2. zadržení dechu

3. výdech

Účinky pránájámy:

Indičtí jogíni vždycky věřili na to, že  každý jedinec  má předem dánu délku života a zároveň i počet dechů. A proto si vědomým zpomalením nádechu a výdechu prodlužují život. Pránájáma jako hluboké kontrolované dýchání kromě přívodu kyslíku působí také jako masáž, posiluje plíce, jejich stavební strukturu. Účinkem nádechu a výdechu pránajáma působí na plíce a na všechny tělesné orgány.

Tato vnitřní masáž zlepšuje prokrvení  orgánů, tím i jejich pročištění. Krev z nich vyplavuje  metabolity a  jedovaté a odpadní látky. Odvádí je do trávícího traktu a z těla ven. Odkyseluje organismus .

Dnes věříme raději lékařským studiím, a ty skutečně dokládají, že pravidelné, pomalé pránájámové dýchání pozitivně ovlivňuje mnoho tělesných procesů. Například mírně masíruje naše orgány,  snížíme krevní tlak,  rychlost tepu,  mizí stres, zlepšujeme kvalitu dýchacího procesu u nemocných osob s astmatem nebo CHOPN, uklidňujeme nervy.

Pránájámou ovlivňujeme proud dechu (prány) v našich energetických kanálcích, kterým říkáme nádí. Tyto nádí (sánskrt) přivádějí pránu do celého těla, do všech orgánů. Tím zlepšíme energetickou rovnováhu v těle a nastává  vnitřní léčení.

Náš dech ovlivňuje každou buňku. Že je  úzce spojen s činností mozku, to sami cítíme, při nedostatku kyslíku náš mozek zpomaluje, při dobrém okysličení jde únava pryč a dobře nám to myslí. Totéž, co cítíme v mozku, probíhá i ve všech orgánech našeho těla, byť si jejich nedokysličení a případně dobré okysličení neuvědomíme.  Naopak, pravidelné cvičení pránájámy naše orgány posiluje a chrání před nemocemi.

Tělesné účinky:

  • zachování a zlepšování tělesného zdraví,

  • pročištění krve,

  • zvýšení příjmu kyslíku,

    Pránajáma
    Pránajáma:  vědomé prodlužování dechu.
  • posílení plic a srdce,

  • normalizace krevního tlaku,

  • stabilizace nervového systému,

  • podpora léčebných procesů,

  • zvýšení odolnosti proti nákazám.

Psychické účinky:

  • odstranění stresu, nervozity, depresí,

  • zklidnění myšlenek a emocí,

  • vnitřní vyrovnanost,

  • rozpuštění energetických bloků.

Duchovní účinky:

  • prohloubení meditace,

  • probuzení a pročištění čaker (energetických center),

  • rozšíření vědomí.

Pavla Hobstová

 

 

Jógové dýchání: Dýchej dobře!

Jóga v karanténě: dýchací cvičení – pránájáma
Tagged on:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..