Jóga v karanténě: plný jógový dech

Plný jógový dech

Plný jógový dech je základem veškeré jógy, i když většinou si mnohem raději zacvičíme pozice.  Je velmi důležitý, protože zásobí naše tělo kyslíkem. Bez toho se neobejdeme, ale považujeme za samozřejmé, že jej prostě máme. Potíž je v tom, že to tak  nemusí  být vždycky. Rádi myslíme na jídlo a pití, ale bez obojího jsme schopni nějakou dobu přežít. Bez kyslíku nikoliv. Náš život dechem začíná i končí.

V našich brněnských hodinách jsme stihly probrat všechny podstatné typy dýchacích cvičení ještě před tím, než nastala karanténa. Můžeme v klidu praktikovat. Všechno jsme vyzkoušely na vlastní plíce, teď si jen pro úplnost zopakujme základní body. A můžeme navíc přibrat své spolubydlící. Posilujte se.

 

Plný jógový dech

Plný jógový dech v klidu

 

Nádech – zádrž – výdech – zádrž

Prodlužujeme nádechy a výdechy co nejvíc, dechové zádrže mohou být krátké. Osvojíme si čtyřtaktní rytmus:

  1. nádech  (5 dob)
  2. zádrž  (3 doby)
  3. výdech (10 dob)
  4. zádrž  (3 doby)

Čísla neplatí absolutně, jak vám to vyjde, je vždycky dobře. Jednou budete nadechovat i vydechovat mnohem déle, stihnete napočítat třeba do dvaceti. Velmi posílíte své plíce.  Jedna fáze přechází plynule v druhou, výdech by  měl být přibližně delší než nádech, říká se že až dvakrát takový. Dechová pauza vzniká přirozeně na konci výdechové fáze a trvá tak dlouho, dokud spontánně nevznikne potřeba nádechu. Nádech představuje aktivní část dýchání a dochází při něm k napětí dýchacích svalů. Výdech je pasivní jen částečně. Je charakterizován aktivitou v tom, že jej brzdíme, protahujeme. Na konci výdechu pak aktivně vydechneme zbytkový vzduch. To je ten vzduch, který je obsažen v plicních hrotech. Ty při běžném dechu ventilujeme jen velmi málo. Tím se šidíme o velkou část plicní plochy. Teď o tom víte, tak využijte každého svého sklípku.

Ráda připomenu, že tyto body platí jen tak JAKO. Když plný jógový dech nakonec zvládáme, vypadá skutečnost úplně jinak, než je v učebnici. Nádech a výdech prokládaný zádržemi se stává jednou celkovou plynulou dechovou vlnou. Všechno   plyne, přirozeně a jde to skoro samo. Pro délku nádechu a výdechu neplatí čísla doslovně, jsou jen pomůckou. Klidné, rovnoměrné a hluboké dýchání je velmi důležité pro zdraví,   harmonizuje a zklidňuje tělo i mysl. Naopak příliš rychlý a povrchní dech nás může pěkně rozhodit.

Nácvik  plného jógového dechu

Nádech do břicha, výdech

Sledujeme, jak dýcháme: kam vzduch ukládáme, kde plníme plíce

  1. Nádech do břicha, pak do hrudi, nakonec pod klíčky
  2. Výdech z klíčků, z hrudi, z břicha

 

 

Varianta v klidu

Základní pozice: Sedíme v lotosové pozici, nebo ležíme. Sedíme také židli, záda jsou rovně. Představujte si proud vzduchu kolem páteře nahoru a zase dolů.
leh na zádech

 Provedení: 5–10 kol

Varianta v pohybu:

Stojíme, při nádechu táhneme ruce nahoru, při výdechu dolů.  Můžeme dýchat také v pozici židle, nebo kočky, vše v pohybu.

Provedení:  10 – 20  kol

 

 

Plný jógový dech
Plný jógový dech v pohybu

  Typy běžného dechu 

Náš běžný dech má 3 typy, které můžeme střídat.

  1.   Břišní neboli brániční dech:   Náš hlavní dýchací sval je bránice. Při nádechu ji aktivně  táhneme dolů,  to roztahuje hrudník a stlačuje břišní orgány. Břišní stěna jde dopředu.  Výdechem se vrací bránice nahoru a bere na sebe kopulovitý tvar.  Břicho se zatahuje.    Nastává plné využití kapacity plic, pracují všechny plicní sklípky. Dech se zpomaluje a prohlubuje.
  2.   Hrudní dech:  S nádechem se hrudník se rozvírá dopředu, s výdechem se smršťuje. Pokud dýcháme jen hrudním dechem, což se děje běžně, dech je mělký, povrchní.  Tyto vlastnosti se ještě víc projeví v případech stresu, nervozitě.
  3.   Podklíčkový dech:  Dýcháme jen do horních hrotů plic. S nádechem se zvedá  hrudník u klíčních kostí.  Dech je velmi povrchní a rychlý. Takto dýcháme ve  stresu, ale taky při plicních onemocněních.  Máme nedostatek vzduchu, kyslíku, dusíme se.

 

Při zdravém dýchání by všechny tři typy měly proběhnout v jedné vlně.  Při onemocněních plic může právě zde nastat problém.  Pokud provádíme plný jógový dech, dokážeme nedostatky v přívodu kyslíku  zvládnout. Denně bychom měli poctivému dechu dát aspoň 20 minut, ale přátelé, kdo z vás to má?  Teď máte čas, něco co jste vždycky chtěly mít. Posilujte tělo i ducha. Jdu do toho s vámi.

 

Zítra zase na shledanou v karanténě. Těžko se to čte, ale lehce dělá.

 

 

Pavla Hobstová

 

Léčba pohybem

Jóga v karanténě: plný jógový dech
Tagged on:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..