Dnes jsem si analyzovala klíčová slova pro Večernici, milé čtenářky. Docela mne to vykolejilo. Zkoumala jsem například slovo padesátnice a celé její téma. Když zadáme slovo padesátnice do google, vyrojí se výstřední odkazy. Pominu záplavu erotických stránek a sexu a na pozadí zůstane trčet jeden nemilý leitmotiv: Desítky odkazů o tom, jak padesátnice vypadají.
Ale to je ještě málo, v první řadě vyhledávač vytáhne příběhy o tom, jak se padesátnice a mnohem starší dámy nechávají fotit nahé a vypadají na těch fotkách na dvacet. Nebo řekněme – mladě. Články jsou velmi pochvalné, kašírované fotky se všem líbí, a všichni to myslí s námi staršími dobře. Podivná libůstka: jakoby životním snem každé ženy bylo, fotit se ve staří nahá, ale vypadat mladá. Jenže pod povrchem se rýsuje vliv staletí: masáž módních návrhářů, kteří nám neustále nutí starý ideál krásy: Mladou křehkou hladkou krásku!
Názor Marťana
Naučím vás oblíbenou hru brněnské socioložky Lucie Jarkovské. Představte si, že jste zrovna přiletěly z Marsu a čtete si noviny. Co si o zdejších lidech pomyslíte? Jací jsou? Co chtějí?
V novinách jsme se dočetly, že být pozemšťankou po třicítce je takové provinění, že to musíme za všech okolností zatlouct, schovat, zamaskovat. Někde si dokonce přečteme, že ženy rychle stárnou, ale muži zrají, a to nám úplně poplete naše marťanské hlavy.
Citlivě nafocené
V posledních letech se světem valí módní vlna: Ve stáří se fotit bez oděvu dobrým „citlivým“ fotografem tak, aby znaky stáří nebyly vidět. Když to před lety udělala Jane Fonda (v plavkách) a pak ještě o pár let později Eliška Balcerová a objevila se na titulní stránce Reflexu, mělo to smysl: Byla krásná a originální, prostě bomba. I dnes je výsledné umění hodné obdivu: hra světel a stínů, krása i odvaha a „citlivé“ kašírování. Fotky jsou opravdu hezké. Ale vzhledem k tomu, že je to jediné téma pro padesátnice, které je na internetu hodno pozornosti vyhledávače, je to hodně zavádějící.
Stereotyp padesátnice
Stále tím posilujeme staré stereotypy. Že jediná hodnota žen tkví v jejich mladosti a to ostatní se musí maskovat.
Navíc obrázek může být sice hodnotné umělecké dílo, ale není pravdivý. Za prvé – ve skutečnosti objekt vypadá jinak. Za druhé by mnohá padesátnice svých dvacet zpátky ani nechtěla, protože na plnění „ženských úkolů“ vzpomíná unaveně a s hořkostí.
Samozřejmě by všechny padesátnice měly cvičit, zdravě jíst, učit se novému a vypadat dobře. Ale to by přece měli dělat i muži. A někteří to i dělají. Ale žádný by nebyl ochoten podřídit se tak střelenému diktátu módy.
Stereotyp padesátník
Genderové socioložky umějí ještě jinou hru: ženskou situaci aplikují na muže. Je to hra jednoduchá a hodně o nás vypovídá. A zkuste padesátníky před veřejností schovávat, nebo před vystavením nějak předělávat a maskovat, aby vypadali mladě! Nebo dokonce vysvlékat do naha a fotit! Neexistuje! Oni se považují za krásné bez pomůcek!
Ověřit si to můžeme jednodušeji, než jsme doufali. Zkuste si vygooglovat slovo padesátník. Jestli čekáte, že vyběhnou nazí mladiství muži, tak jste úplně vedle.
Najdete totiž desítky odkazů na padesátihaléře! Půlkoruny! Zkuste samy, že vám nelžu! Padesátníci prakticky neexistují, a když, tak z toho nemají problém. Google vám kromě hromady padesátihaléřů najdete pouze jediný pikantní odkaz. Zato s úplně jiným postojem k životu. Titulek k článku zní: „Padesátník Voříšek: líbaly ho ženy a on mlsal.“
Pavla Hobstová