V aule Fakulty sociálních studií je plno, dnes poběží brněnská premiéra dokumentárního příběhu „Žít změnu“. Jde o mozaiku dvaceti osobních portrétů, které spojuje „jinakost životních postojů“. Natočeno v režii Václava Kučery. Příběh lidí, kteří liší svým způsobem života od ostatních a zároveň svým příkladem názorově ovlivňují společnost, ze které vyšli. A třešnička na dortu: Všechny hrdiny filmu můžeme nalézt individuálně na internetu a sledovat jejich příběh v detailu. Celý projekt nese název „Učíme se příběhy“. Až se nasytí dospělí diváci, dokument přijde do škol jako učební materiál.
Kateřina
Jednou z hrdinek je sama autorka projektu a dramaturgyně všech výstupů v jedné osobě, Kateřina Jonášová. Energická a komunikativní novinářka, publicistka: „Mnohokrát mne napadlo, jak by asi vypadaly životy některých lidí, převyprávěné do příběhu. Takových, kteří ve společnosti nejdou s proudem, a tím tu společnost pozitivně mění.“
Štěstí přeje připraveným a novinářka Kateřina připravená byla. Proto když získala podporu z operačního programu Ministerstva školství, o kterou žádala s kolegyní Lenkou Papadakisovou, mohla svůj sen uvést do života.
Projekt odstartoval začátkem loňského podzimu a práce trvala rok. Během něj Kateřina sesbírala rešerše o zajímavých lidech v regionech České republiky. Přizvala lidi od „fochu“ a sestavila redakční tým. Navštívila „vytypované hrdiny“ a seznámila se s nimi.
25 příběhů v jednom
Tvořivá práce ubíhá rychle a máme ohromující výstup: 25 příběhů v podobě napsaných reportáží, rozhovorů a videí, fotografií a jeden hodinový televizní dokument.
Portréty lidí, kteří vyčuhují z řady a k tomu ještě dokážou společnost ovlivnit pozitivním způsobem. Měli odvahu jít proti proudu, uchvacují nás něčím nebývalým, něčím, co hlavní proud bude muset nejprve rozdýchat.
Následuje premiéra na pražské Kampě. Další premiéry a besedy v krajských městech. Regionální výstavy a besedy. Až tyto výstavy skončí, publicistiku budou sledovat žáci základních škol v hodinách občanské nebo etické výuky. Projekt „Učíme se příběhy“ považuje Kateřina za nejdůležitější část své profesní kariéry. Kouzlo detailu tkví v tom, že vyhraněná tvůrčí osobnost Kateřiny-autorky ji zároveň a před očima diváka vlastně zařazuje mezi ty, o kterých vypráví, a ona se tak proměňuje v Kateřinu-hrdinku.
O 20 let dříve
Tyto osobnosti se začaly v Česku profilovat krátce po listopadu, kdy si jejich „jinakého způsobu života“ všimla brněnská socioložka Hana Librová. Ta před dvaceti lety provedla se svými hrdiny sběrné rozhovory a následně je vydala v knize Pestří a zelení. Librová dodržovala přísně vědeckou metodologii, rozhovory tedy neprošly publicistickou úpravou, jména lidí nebyla nikdy zveřejněna. Přesto i hrdinové Hany Librové vystupovali v dobových dokumentech a reportážích (Olga Sommerová: Být nebo mít) Jejich životy Prof. Librová sleduje prakticky do dnešních dnů. Vysledovala, že někteří pestří nakonec život v tvůrčí chudobě vzdali a odstěhovali se do města. Jiní pokračují v pestrobarevném stylu, následovaní další generací oduševnělých osobností. A nová generace sociologů jejich styl nazvala integrální kulturou a jejich hnutí za kulturně kreativní.
Příběh kulturně kreativní
Tvůrci projektu „Učíme se příběhy“ se otevřeně hlásí k myšlence “Kulturních kreativců,” z filmu režiséra Fogela Frigyese. Hrdinové jeho příběhu tvořivě pracují, ve společnosti se potkávají, poznávají se a propojují. A to je přesně to, co jsme v českých podmínkách potřebovali.
Kateřina Jonášová - Publicistka a basnířka (nar. 1975), absolventka Fakulty sociálních věd UK. Působila v médiích na manažerských pozicích. Dnes působí jako moderátorka, publicistka, účastní se neziskových projektů (Prezidentka.cz, Moudré podnikání žen, Učíme se příběhy). Je spoluvlastnice vydavatelství Patagonie. Nyní připravuje založení alternativní školy v místě bydliště.
Pavla Hobstová