Recenze
Hru vlastního života si v pátek zahrálo deset samoživitelek (rozvedené či svobodné matky) na premiéře skvělého experimentálního kousku v „brněnském Provázku“. Velmi angažované Samodivy, rozebírají naléhavý současný problém, o kterém se veřejně nemluví. Postavení svobodné matky v Česku. Především v bývalém východním bloku společenost souhlasí s tím, že v momentě kdy žena přivede na svět dítě, byla zahnány do slepé uličky a již nikdy z ní nevyjde. Ani v padesáti.
Deset mladých žen pestré typologie (svobodné matky v těle droboučké křehulky, nebo vysoké statné sportovkyně) bez ohledu na národnost nebo barvu kůže – všechny bojují stejně tvrdě o holé přežití. Jednoduchá výprava: kostýmem svobodné matky je černý trikot, doplněný výrazovými prvky. Jedinou rekvizitou pro deset hereček je starý telefon. Přesto jednotlivé scény jdoucí za sebou dokáží emotivně popsat konkrétní situace, ve kterých se samoživitelka denně dostává.
Kolik máte děcek?
Herečky bez nadsázky inscenují absurdní scény: Když matka samoživitelka zaplatí všechny povinné měsíční složenky (nájem, elektriku, plyn, telefon, jízdné, odpady, léky a poplatky u lékaře), zůstane jí na měsíc 2400 korun na jídlo pro sebe a dítě. V konkurzech musejí popsat, „jak to všechno zvládnou“. Firmy nedávají zkrácené úvazky, mladé matky nepřijímají. Otcové se zdejchnou.
Někdo ale svobodné matky rád zaměstná: majitelé erotických podniků vědí, že samoživitelka je nejspolehlivější. Do práce přijde vždycky.
Proč nadsázky netřeba
Ženy mají v Česku průměrně za stejnou práci o 6 000 korun měsíčně menší plat za stejnou práci, než muži. Výživné na děti je v Česku tradičně nízké, neexistuje žádný předpis, který by matce situaci ulehčil. Případ od případu určuje výši výživného soudce podle vlastního uvážení.
Umělecké ztvárnění popisu prozaické skutečnosti se vydařilo na jedničku s hvězdičkou. Představení sklidilo aplaus a divačky si vzájemně sdělovaly další podrobnosti.
České matky
Samodivy je inscenace, generovaná z projektu EU. Ten ale právě nyní – po premiéře a třech inscenacích končí. Přejme si jedno: ať ansámbl deseti hereček, režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová a scénáristka Anna Saavedra bojují za své dílo stejně tvrdě, jako za své děti. Soubor má dobře nakročeno. V Brně může tato hra žít mnoho let, a pokud by soubor objel s představením česká města, diváci přijdou. Jde totiž o opravdové aktuální a živé téma dnešní české svobodné matky.
Pavla Hobstová
mne osobne je velmi luto kazdeho nevinneho dietatka,
ktore vyrasta a zije v nekompletnej rodine,
skoda ze mnohi takyto rodicia si absolutne neuvedomuju vlastnu nezodpovednost- teda neschopnost a potiazne vlastnu nezrelost, aku celozivotnu traumu vlastnemu dietatku sposobuju 🙁
ako je mozne, ze je take mnozstvo rozved. matiek s detickami, ktore su velmi male, napr. 1 rok??
dieta ma upevnit lasku v rodine, nie naopak- viest k rozvodu..
problem? – ego, a neschopnost sebaobety:{