Zeptejte se svého poslance

 Zeptejte se svého poslance

 

Deset věcí, které musíte udělat,

abyste měli koordinátora péče

 

Na závěr série článků o této funkci shrnujeme základní fakta: Podle názoru některých pečujících o nemocné či seniory 

 

by v Česku měla být v dohledné době zřízena funkce úředníka na pomoc pečujícím. Žádný poslanec se ale nestará, protože pečující nikoho nepožádali. 

 

Koordinátorem péče by byl městský úředník, který by pomohl či poradil pečujícím v místě bydliště, kam, jak a na jaké instituce se obracet. Například senioři jsou v rukou soukromých agentur, nedokážou se mezi nimi orientovat a utracené peníze jim pak chybí.

Tuto funkci Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR zřizovat nebude, protože po ní není poptávka. 

Skupina pečujících se tedy mýlí, pokud si myslí, že městské úřady již pro takového poradce chystají židli. Proto debata o tom, co bude poradce dělat, je čistě akademická, ale zajisté není zbytečná. Většina pečujících totiž na věc nemá žádný názor. Pokud ano, tak nejednotný. Debata mezi pečujícími je proto žádoucí.

 

Dodržte procedurální postup 

 

1. Zřízení nové funkce státního úředníka by totiž nejprve musel definovat zákon. Jinými slovy – aby tato funkce mohla existovat, musíme nejprve stávající zákon změnit. 

2. To může udělat jen a pouze Parlament ČR, který bude o věci hlasovat.

3. Aby parlament vůbec hlasoval, musí mu některý z poslanců předložit návrh. 

4. To však žádný poslanec zatím neudělá, protože o to nebyl nikým požádán.  

5. Zájemci o zřízení této funkce tedy musí nejprve sesbírat fakta, důvody. Shrnout všechna pro a proti a předložit je vybranému poslanci, který se za ně bude zasazovat. 

6. Pečující musejí tohoto poslance oficiálně (neboli úředně) požádat o pomoc.  (Poslat e-mailem prospekty nikoho k ničemu nezavazuje a nelze to vůbec brát vážně.)

7. Pokud byste přesto ještě tápali v tom, jak správně postupovat kupředu, stačí si vybrat poslance, který měl ve volebním programu „sociální věci“. Zeptejte se ho, jaké kroky přesně parlamentní protokol vyžaduje. Poslanec rád poradí.

8. Budou následovat schůzky a debaty, legislativa. 

9. Doporučuji, aby se žadatelé pak ještě zajímali, jak senátor pracuje a sledovali jeho činnost: to, jak v parlamentu interpeluje a lobuje. Během procesu mu mohou pomáhat.

10. Komunikace s poslancem je obvyklá minimálně do momentu parlamentního hlasování. Pokud parlament předložený návrh odhlasuje, bude změněn zákon.

Pak už zavedení funkce nic nebrání.

 

Pavla Hobstová

Zeptejte se svého poslance

2 thoughts on “Zeptejte se svého poslance

  • 13.7.2015 at 20.14
    Permalink

    Nepochybuji o tom, že Brněnská Venuše myslí svá doporučení úctyhodně. Úctyhodné však není Hnutí Úsvit (alespoň mé úcty Úsvity nepožívají ani jeden) a i proto Úsvit za účinnou podporu prosazování myšlenky Koordinátora nepovažuji. Pominu-li fakt dlouhodobého balancování různých Úsvitů na hraně odporné xenofobie a rasismu, má Úsvit v současné době nulovou politickou a koaliční hodnotu. Je zcela nečitelné, od voleb prošlo tolika metamorfózami a nesourodým spory a hádkami, že pro mne nepředstavuje podporovatele, který by existenčně vydržel alespoň do roku 2016. V řadě (většině) ostatních doporučení „procedurálního postupu“ se Venuše mýlí nebo je velmi nepřesná. Má ovšem pravdu, že chceme-li iniciovat legislativní diskusi zdola, musíme nejprve definovat pečujícího – kvalitativně i kvantitativně, dále kvalifikovat jeho potřeby a shodnout se na metodě pomoci. Plést do této agendy nyní „sledování práce senátora“, jak Venuše navrhuje, je dětinské nepochopení legislativního procesu. Pro základní představu přidávám linky, které technologii orientačně osvětlují. Nazraje-li shoda mezi pečujícími ohledně koordinátora, Unie pečujících disponuje cestami, jak zákon protlačit do vlády (vládní návrh zákona) nebo cestami k tomu, aby si zákon osvojil některý z věrohodných poslanců, který je schopen získat předloze přiměřenou politickou podporu.

  • 27.8.2015 at 18.23
    Permalink

    Nesrozumitelný text, „úctyhodně“ nabitý cizími slovy, byť s chybami v názvech. V tom vedru nejsem schopná jej dočíst do konce. Ale článek, na který zřejmě reagujete, nebyl o úsvitu, ale o tom, že jste o pomoc požádali paní Hnykovou, ale nedodrželi jste správný procedurální postup. „Úsvit“ jste si vybrali, sami pečující.
    Pavla Hobstová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..