Antická Médea jako žena dneška

Antická tragédie Médea, běžící na červeném koberci moderního přehlídkového mola, vtáhne dnešního diváka do děje už v prvním okamžiku. Děj je akční, rychlý, dramatický a pohybově náročný. Kontrastem novodobého přehlídkového prkna je hlediště uspořádané do  tvaru antického amfiteátru a taky herci, spoře oblečení, jejich svaly lehce sledovatelné.

Výrazy jsou velmi jednoduché a výkon herců a bubeníků perfektní. Místo kulis a dalších pomůcek se představení obejde s velmi jednoduchými atributy.

Zlaté rouno, stříbrný měsíc

Kostýmy tvoří převážně černé gymnastické trikoty, hlavní a vlastně jediné divadelní rekvizity jsou nůž, zlaté rouno a stříbrný měsíc, který je v úplňku a může symbolizovat mnohé: emoce, které dozrály a potřebují na světlo, děti, které se narodily, Matka, osamělá a u konce s dechem. Nevyhnutelný osud.

Vše se nakonec mění v prach a popel, když člověk si zahrává s osudem, který měl patřit do rukou božích.

Proud děje, tvořený z emocí, podbarvuje hudba úžasně stará archetypální a přece moderní: Orchestr je složený výhradně z bicích nástrojů, zvuky připomínající šamanské rytmy přivádí posluchače do jiné reality na pomezí antického božství. Herce i diváka ovládají bicí nástroje od netradičních bubínků patrně vlastní výroby a k tomu další, tradiční tympány, rolničky, xylofon, marimbu, vibrafon, djembo. Hlasitou emoční řeku, rytmus, kterému se podřizuje pohyb herců.

medea

 

Málo slov mnoho platí

Herecký projev je založen na fyzicky náročném pohybu, plném tanečních až akrobatických prvků, doprovázený bičující hudbou. Slov je málo. Málo křiku, pláče a dalších emocionálních projevů, které bychom u antického kusu předpokládali. Text je jen doplňujícím prostředkem.

Dramatický děj s tragickým koncem doplňuje taneční soubor dívek se stává tu součástí hereckého ansámblu, tu zase součástí orchestru, nejvíce v momentě, kdy berou do rukou paličky k bubnům.

Hlavní roli Médey ztvárnila pedagožka JAMU, docentka Hana Halberstadt. Jako představitelka Matky, která je sama stvořitelkou své rodiny, podala výkon velmi vyzrálý.  Iásón ve ztvárnění Adama Mašury šetří slovy ještě mnohem více, místo toho vše dokonale sděluje pohybem s akrobatickými prvky. Velmi přírodními a jednoduchými maskulinními výrazy před divákem vystřihl muže, který po boku starší ženy plně využívá možností a výhod, které se mu nabízí. Archetyp bezstarostného chlapce, obdařeného atraktivitou muže dobyvatele, typ zrozený v nepaměti a živý dodnes.

 

meda

 

Osoby a obsazení 

Režisér Marek Mokoš odvedl dobrou práci. Scénografie David Janošek,  dále hrají Kreón – David Janošek, Glauka – Eva Baláková, Chůva – Kristýna Hulcová, Zeus – Martin Hudec

Chór – Emese Kovács, Anna Golubeva, Martina Vetešníková, Lenka Fučíková, Dorota Lichvárová, Monika Bársonyová

Hudba: Percussion Ensemble JAMU – Kristýna Karchová, Miroslav Šonka, Martin Střílka, Tomáš Kovanda; umělecký vedoucí Martin Opršál.

 

 

 

 

Pavla Hobstová

Foto: Petr Chodura

 

Antická Médea jako žena dneška
Tagged on:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.